مقدمه: مایک از “Gamefromscratch” با خبر هیجانانگیز انتشار Unity 6.2 برگشته است! با وجود تاخیر کوچک در پوشش این خبر – که تا حدی به دلیل عدم انتشار یک اعلامیه عمومی بزرگ از سوی خود یونیتی بود – این نسخه جدید ویژگیهای مهمی را به ارمغان آورده است که بازیسازی را متحول خواهد کرد. خبر اصلی و شاید شگفتانگیزترین آن، Unity AI است که رویکردی کاملاً جدید را در پیش گرفته و نویدبخش آیندهای روشن برای توسعهدهندگان است.
ویژگیهای برجسته Unity 6.2:
• Unity AI – دستیار هوشمند شما در یونیتی:
◦ رویکرد هوش مصنوعی یونیتی تغییر چشمگیری کرده است. برخلاف گذشته که تمرکز بر تولید محتوای عمومی مانند بافتها یا اسپریتها بود، اکنون Unity AI به عنوان یک ابزار قدرتمند برای کمک به توسعهدهندگان عمل میکند. این تغییر رویکرد، آن را به ابزاری سازگارتر و مفیدتر برای جامعه تبدیل کرده است.
◦ قابلیتهای کلیدی Unity AI:
▪ حسابرسی و ممیزی داراییها (Auditing Assets): کمک سریع و متمرکز برای Game Objectها، اسکریپتها، Prefabها و موارد دیگر.
▪ تغییر و سازماندهی انبوه (Bulk Modification): به عنوان مثال، میتوانید شدت نور تمام چراغهای دارای برچسب خاص را با استفاده از یک اسکریپت AI تغییر دهید.
▪ اشکالزدایی خطاهای کنسول (Debug Console Errors): هوش مصنوعی میتواند خطاها را برای شما توضیح دهد.
▪ کمک به یادگیری (Learning Help): میتوانید سؤال بپرسید و پاسخ دریافت کنید.
▪ تنظیم سریع صحنهها (Quick Setup of Scenes): با استفاده از اسکریپتهای تولید شده، میتوانید اشیاء را در صحنهها قرار دهید؛ مثلاً توزیع تصادفی Prefabها برای شبیهسازی یک جنگل.
◦ نکته حیاتی و فرصت طلایی: تمام کاربرانی که Unity AI را نصب میکنند، امتیازات Unity نامحدود و رایگان را در طول دوره بتا دریافت خواهند کرد. این امتیازات پس از تبدیل Unity AI به یک مدل پولی در آینده منقضی میشوند. پس اکنون بهترین زمان برای امتحان کردن Unity AI است، زیرا کاملاً رایگان است!.
◦ یونیتی اکنون هوش مصنوعی را راهی برای تکمیل محیط ابزارهای یونیتی و خودکارسازی فرآیندها میبیند، نه جایگزینی برای هنرمندان. این رویکرد به عنوان “placeholder” (مکاننگار) برای داراییها استفاده میشود که بسیار واقعبینانهتر و کاربردیتر است.
• تولید خودکار Mesh LODs (Levels of Detail):
◦ Mesh LODs (سطوح جزئیات) نسخههای مختلفی از مدل سه بعدی شما با رزولوشنهای متفاوت هستند که بسته به فاصله دوربین از مدل، برای بهینهسازی عملکرد نمایش داده میشوند. Unity 6.2 اکنون میتواند این LODها را به صورت خودکار هنگام وارد کردن داراییها (on import) تولید کند، که زمان تکرار را به شدت کاهش میدهد.
• Worldspace UI برای UI Toolkit:
◦ این قابلیت اکنون برای رندر کردن مستقیم رابطهای کاربری (UI) در فضای سهبعدی (Worldspace) در دسترس است. این ویژگی به ویژه برای پروژههای واقعیت توسعهیافته (XR) مفید است و به شما امکان میدهد UI خود را در یک دنیای سهبعدی نمایش دهید.
• Graph Toolkit:
◦ این ابزار جدید، امکان ایجاد ابزارهای گرافیکی بصری و سفارشیشده را فراهم میکند. Graph Toolkit یک افزودنی قدرتمند برای کسانی است که نیاز به سادهسازی سیستمهای پیچیده، بهینهسازی خطوط تولید، یا توانمندسازی افراد غیر برنامهنویس برای اضافه کردن یا ویرایش محتوا به روشی بصری و شهودی دارند. این ابزار در حال حاضر در حالت آزمایشی (experimental) قرار دارد، اما یونیتی از آن به صورت داخلی نیز استفاده میکند.
• بهبودهای XR و ابزارهای داده:
◦ پشتیبانی از قابلیت Hand Mesh برای تجسم و استفاده در occlusion.
◦ پشتیبانی از نرخ رفرش پویا (Dynamic Refresh Rates).
◦ پشتیبانی از Visibility Mesh Occlusion.
◦ چارچوب داده توسعهدهنده (Developer Data Framework) شفافیت و کنترل بر استفاده از دادهها را در اکوسیستم یونیتی فراهم میکند، از جمله کنترلهای حریم خصوصی.
◦ تعدادی ابزار تشخیصی جدید نیز در دسترس هستند.