اگر با موتور بازیسازی Unity کار کرده باشید، حتماً با سه گزینه اصلی برای رندرینگ روبهرو شدهاید: Built-in Render Pipeline، Universal Render Pipeline (URP) و High Definition Render Pipeline (HDRP). انتخاب درست بین این سه، میتواند تفاوت بزرگی در کیفیت گرافیک، سرعت اجرا (FPS) و حتی تجربه کاربر ایجاد کند.
در این مقاله، از زاویهای کاربردی و فنی به مقایسه این سه پرداخته و توضیح میدهیم هرکدام برای چه نوع پروژهای مناسبترند — چه برای بازیهای 2D و چه 3D، چه روی موبایل و چه روی کامپیوتر.
🎯 1. Built-in Render Pipeline — سریع و همهفنحریف
Built-in قدیمیترین و پایدارترین سیستم رندر در Unity است. این گزینه، با همه پلتفرمها سازگار است و روی سختافزارهای ضعیف هم عملکرد خوبی دارد.
مزایا:
-
سرعت بالا و مصرف کم منابع
-
سازگاری با سختافزارهای قدیمی
-
مناسب برای بازیهای سبک موبایل
معایب:
-
محدودیت در جلوههای تصویری مدرن
-
نیاز به کار بیشتر برای افکتهای پیشرفته
FPS تقریبی:
-
2D موبایل ضعیف: 60 FPS
-
3D موبایل قوی: 50–60 FPS
-
PC قوی: 200+ FPS
مثال بازی: Angry Birds (2D)، Crossy Road (3D)
🏆 2. Universal Render Pipeline (URP) — تعادل کیفیت و سرعت
URP نسل جدیدتری از سیستم رندر است که با بهینهسازی بهتر، کیفیت گرافیک بالاتری را نسبت به Built-in ارائه میدهد، بدون این که فشار زیادی به سختافزار وارد کند.
مزایا:
-
کیفیت تصویر بهتر و نورپردازی مدرن
-
پشتیبانی از Shader Graph
-
مناسب برای موبایل و PC
معایب:
-
فاقد برخی ویژگیهای پیشرفته HDRP
FPS تقریبی:
-
2D موبایل قوی: 55–60 FPS
-
3D موبایل میانرده: 40–55 FPS
-
PC قوی: 180+ FPS
مثال بازی: Dead Cells (2D)، Genshin Impact (3D)
🚀 3. High Definition Render Pipeline (HDRP) — واقعگرایی کامل
HDRP مخصوص پروژههایی است که نیاز به گرافیک واقعگرایانه و سینمایی دارند. این سیستم برای موبایل مناسب نیست و بیشتر در بازیهای AAA یا انیمیشنهای رندر شده استفاده میشود.
مزایا:
-
کیفیت سینمایی و جلوههای واقعگرایانه
-
نورپردازی فیزیکال و بازتابهای دقیق
-
مناسب برای PC و کنسول نسل جدید
معایب:
-
نیاز به سختافزار قوی
-
مصرف بالای منابع
FPS تقریبی:
-
3D PC قوی (RTX 4080): 80–120 FPS
-
PC میانرده: 40–70 FPS
-
موبایل: زیر 20 FPS (غیرقابل استفاده)
مثال بازی: Microsoft Flight Simulator (3D AAA)
📊 جدول مقایسه سریع FPS
| Pipeline | 2D موبایل ضعیف | 3D موبایل قوی | 3D PC میانرده | 3D PC قوی |
|---|---|---|---|---|
| Built-in | 60 FPS | 50–60 FPS | 150+ FPS | 200+ FPS |
| URP | 45–60 FPS | 40–55 FPS | 120–160 FPS | 180+ FPS |
| HDRP | – | < 20 FPS | 40–70 FPS | 80–120 FPS |
💡 نتیجهگیری
-
Built-in: بهترین انتخاب برای بازیهای سبک و موبایلهای قدیمی.
-
URP: مناسب برای ترکیب کیفیت و کارایی، مخصوصا برای موبایلهای قوی و PC.
-
HDRP: بهترین انتخاب برای گرافیک سینمایی و بازیهای AAA روی سیستمهای قدرتمند.
در نهایت، انتخاب شما باید بر اساس نوع پروژه، سختافزار هدف و سبک بازی باشد.
قبل از شروع، این سه را خوب بشناسید تا بعداً با مشکل افت FPS یا ناسازگاری روبهرو نشوید.