Built-in، URP یا HDRP؟ راهنمای کامل انتخاب بهترین Render Pipeline در Unity
اپیزود: بازیسازی

اگر با موتور بازی‌سازی Unity کار کرده باشید، حتماً با سه گزینه اصلی برای رندرینگ روبه‌رو شده‌اید: Built-in Render Pipeline، Universal Render Pipeline (URP) و High Definition Render Pipeline (HDRP). انتخاب درست بین این سه، می‌تواند تفاوت بزرگی در کیفیت گرافیک، سرعت اجرا (FPS) و حتی تجربه کاربر ایجاد کند.

در این مقاله، از زاویه‌ای کاربردی و فنی به مقایسه این سه پرداخته و توضیح می‌دهیم هرکدام برای چه نوع پروژه‌ای مناسب‌ترند — چه برای بازی‌های 2D و چه 3D، چه روی موبایل و چه روی کامپیوتر.


🎯 1. Built-in Render Pipeline — سریع و همه‌فن‌حریف

Built-in قدیمی‌ترین و پایدارترین سیستم رندر در Unity است. این گزینه، با همه پلتفرم‌ها سازگار است و روی سخت‌افزارهای ضعیف هم عملکرد خوبی دارد.

مزایا:

  • سرعت بالا و مصرف کم منابع

  • سازگاری با سخت‌افزارهای قدیمی

  • مناسب برای بازی‌های سبک موبایل

معایب:

  • محدودیت در جلوه‌های تصویری مدرن

  • نیاز به کار بیشتر برای افکت‌های پیشرفته

FPS تقریبی:

  • 2D موبایل ضعیف: 60 FPS

  • 3D موبایل قوی: 50–60 FPS

  • PC قوی: 200+ FPS

مثال بازی: Angry Birds (2D)، Crossy Road (3D)


🏆 2. Universal Render Pipeline (URP) — تعادل کیفیت و سرعت

URP نسل جدیدتری از سیستم رندر است که با بهینه‌سازی بهتر، کیفیت گرافیک بالاتری را نسبت به Built-in ارائه می‌دهد، بدون این که فشار زیادی به سخت‌افزار وارد کند.

مزایا:

  • کیفیت تصویر بهتر و نورپردازی مدرن

  • پشتیبانی از Shader Graph

  • مناسب برای موبایل و PC

معایب:

  • فاقد برخی ویژگی‌های پیشرفته HDRP

FPS تقریبی:

  • 2D موبایل قوی: 55–60 FPS

  • 3D موبایل میان‌رده: 40–55 FPS

  • PC قوی: 180+ FPS

مثال بازی: Dead Cells (2D)، Genshin Impact (3D)


🚀 3. High Definition Render Pipeline (HDRP) — واقع‌گرایی کامل

HDRP مخصوص پروژه‌هایی است که نیاز به گرافیک واقع‌گرایانه و سینمایی دارند. این سیستم برای موبایل مناسب نیست و بیشتر در بازی‌های AAA یا انیمیشن‌های رندر شده استفاده می‌شود.

مزایا:

  • کیفیت سینمایی و جلوه‌های واقع‌گرایانه

  • نورپردازی فیزیکال و بازتاب‌های دقیق

  • مناسب برای PC و کنسول نسل جدید

معایب:

  • نیاز به سخت‌افزار قوی

  • مصرف بالای منابع

FPS تقریبی:

  • 3D PC قوی (RTX 4080): 80–120 FPS

  • PC میان‌رده: 40–70 FPS

  • موبایل: زیر 20 FPS (غیرقابل استفاده)

مثال بازی: Microsoft Flight Simulator (3D AAA)


📊 جدول مقایسه سریع FPS

Pipeline 2D موبایل ضعیف 3D موبایل قوی 3D PC میان‌رده 3D PC قوی
Built-in 60 FPS 50–60 FPS 150+ FPS 200+ FPS
URP 45–60 FPS 40–55 FPS 120–160 FPS 180+ FPS
HDRP < 20 FPS 40–70 FPS 80–120 FPS

💡 نتیجه‌گیری

  • Built-in: بهترین انتخاب برای بازی‌های سبک و موبایل‌های قدیمی.

  • URP: مناسب برای ترکیب کیفیت و کارایی، مخصوصا برای موبایل‌های قوی و PC.

  • HDRP: بهترین انتخاب برای گرافیک سینمایی و بازی‌های AAA روی سیستم‌های قدرتمند.

در نهایت، انتخاب شما باید بر اساس نوع پروژه، سخت‌افزار هدف و سبک بازی باشد.
قبل از شروع، این سه را خوب بشناسید تا بعداً با مشکل افت FPS یا ناسازگاری روبه‌رو نشوید.